Nyttige lenker om karrierelæring m.m.
Om karrierelæring og elever som deltar på utprøving i utdanningsprogram i videregående skole (lagret 141217)
Karrieresenter Rogaland presenterer her noe tanker om karriereveiledning og spørsmål som kan benyttes til oppfølging av elever på utprøving på utdanningsprogram i vidergående skole . Spørsmål og ideer er for det meste tatt fra inspirasjonsheftet "På vei mot karrierekompetanse" av Randi Boelskifte Skovhus VIA University college Danmark m.fl.
Utprøvingen på vgs er ikke bare ment å bare være en avklaring i fht til elevens konkrete valg av et eller to utdanningsprogram. Den skal også bidra til å gi eleven bredere erfaring med utdannings- og jobbmuligheter. Og til mer nyansert forståelse av seg selv og omverdenen. Utprøvingen skal gi muligheter for videre karrierelæring - jfr læreplan for Utdanningsvalg .
Hvis de unge kun fokuserer på egen nytteverdi – Var dette noe for meg eller ikke - blir utbyttet for videre karrierelæring lite (Skovhus 2014) Hvis ungdommene derimot forstår aktivitetene (utprøvingen) i et bredere perspektiv, som for eks kjennskap til meg selv , mine kompetanser, mitt potensiale, min omverden, andre mennesker el.l. blir potensialet for karrierelæring mye større!
Her oppgir vi noen eksempler på spørsmål som læreren og eleven kan stille i tilknytning til utprøvingen på vgs.
FORBEREDELSE
Hva er årsaken for at du vil finne ut mer om dette utdanningsprogrammet?
Hva mangler du av kunnskap om dette faget ?
Hvilke forskjeller og likheter tror du det er mellom den skolen du går på i dag og den skolen du skal besøke ?
Hvilke ferdigheter tror du det er viktig å tilegne seg hvis man går på dette utdanningsprogrammet?
Hvilke oppgaver tror du de jobber med på dette utdanningsprogrammet?
Hva gleder du deg til ?
Hva er du nervøs for ?
Hva kan du selv gjøre for at dette skal bli en god opplevelse for deg ?
Hva sier din mor/far om programmet du skal besøke? Hvorfor ? Hva dine tanker om det ?
UNDERVEIS
Du kan føre en loggbok under utprøvingen. Loggen skal benyttes til etterarbeidet. Du kan føre inn hvem du har møtt.
Hva overasker deg ?
Hva du har fått deltatt på selv og hva du har observert.
Hva har vært kjekt. Hva var vanskelig.
Hva har du lært..
ETTERARBEID
Hvilke oppgaver var du med på ?
Beskriv en situasjon under utprøvingen og hvorfor husker du denne situasjonen godt ? Hva lærte du ?
Hvilke av dine styrker kunne du få bruk for i dette utdanningsprogrammet?
Hva var interessant ? Hva likte du godt ? Hva likte du dårlig ?
Hva kunne du nå tenke deg å vite mer om ? Hvilke yrker eller utdanninger vil du nå utforske?
Hva vil bety mest for deg for at du skal kunne gjennomføre ?
FOR LÆRER/RÅDGIVER
En sentral oppgave er å knytte elevenes opplevelser og refleksjoner fra utprøvingen til undervisning av karrierekompetanse og karrierelæring. En viktig side av veiledning er å stille de gode spørsmål som skaper refleksjon og læring. La elever gjerne fortelle hverandre om utprøvingen og hva de tenker i forhold til et valg av utdanning og yrke. Forskning viser at potensialet for karrierelæring er stort når det legges til rette for refleksjon i fellesskap(Thomsen,2012)
Å ta valg og beslutning om karriere må læres på samme måte som og lære å lese, skrive og regne(Bill Law 2001) Målet er at hver enkelt skal bli i stand å ta vare på egen karriereutvikling. Karrierekompetanse utvikles gjennom hele livet. I ungdomskolen skapes grunnlaget for dette. Innsatsen i utdanningsvalg handler ikke bare om valg av videregående opplæring. Det er første av mange valg knyttet til arbeid og karriere som vil komme i løpet av livet !
Om teori
Filmene og Bogen Udsyn i udskolingen
Og her kan man finde begrebsudredningen for dem, der vil nørde med det
Rie Thomsen kan også anbefale at kigge på Unge på tværs, hvor der er inspiration til forældresamarbejde, samt nogle kortere artikler om fx familiens som læringsarena for karrierelæring
Foredrag Heidi
PDF
Oplæg karrierelæring Rie Thomsen 20.4.17
PDF